Amaran: Waspada

Amaran: Waspada

Penipuan SMS yang mengaku sebagai Maxis
What is Scam

Apakah itu Penipuan Dalam Talian?

Sesuatu kegiatan jenayah yang dilakukan bertujuan untuk mendapatkan wang atau keuntungan, terutamanya dengan memperdaya orang agar memberikan maklumat peribadi mereka.

What is Fraud

Apakah itu Fraud?

Fraud merujuk kepada skim yang menggunakan internet atau dunia digital untuk menipu individu dan organisasi dengan tujuan mendapatkan wang, harta atau maklumat sensitif. Ini termasuk pencurian identiti, penipuan pancingan data, laman web palsu dan lain-lain.

Siapakah yang biasanya menjadi sasaran?

Pancingan Data

Penipu yang berpura-pura menjadi orang lain untuk mencuri maklumat peribadi anda, seperti kata laluan atau nombor kad kredit.

Penipuan Loteri

Mesej palsu yang mengatakan anda telah memenangi hadiah, tetapi anda perlu membayar untuk mendapatkannya.

Penipuan Kewangan

Amalan menipu untuk mencuri wang atau maklumat peribadi anda, seperti pelaburan palsu atau pencurian identiti.

Penipuan Beli-belah Dalam Talian

Penipuan di mana anda membayar untuk sesuatu dalam talian, tetapi anda sama ada mendapat apa-apa atau sesuatu yang berbeza daripada apa yang diiklankan.

Pengubahan Wang Haram

Memindahkan wang yang diperoleh secara haram antara akaun untuk menyembunyikan dari mana ia datang.

Laman web, URL, iklan dan invois palsu

Laman web, URL, dan invois yang dicipta oleh penipu semata-mata untuk tujuan menipu mangsa mereka untuk mencuri identiti atau wang mereka.

Pencurian Identiti (Deep Fake)

Tindakan penipuan untuk mencuri maklumat peribadi seseorang, biasanya untuk mendapatkan keuntungan kewangan.

Interconnected bypass (Wangiri) Fraud

Jenis penipuan di mana panggilan antarabangsa dihalakan melalui sambungan yang tidak dibenarkan untuk mengelak daripada membayar kos penuh.

Pertukaran SIM & Pemompaan

Pertukaran: Memujuk pembekal telefon mudah alih untuk menukar nombor telefon mangsa ke kad SIM yang membolehkan mereka menerima panggilan dan mesej mangsa.

Pemompaan: Jumlah besar mesej SMS dihantar ke telefon untuk menjana pendapatan bagi pengirim melalui perkhidmatan SMS premium.

Ransomware & Penjenayah Siber

Sejenis perisian hasad yang digunakan penjenayah siber untuk menjangkiti komputer, peranti dan rangkaian serta menyekat akses sehingga sejumlah wang dibayar.

Panggilan Telefon Automatik

Panggilan telefon automatik yang sering dikaitkan dengan penipuan dan permintaan yang tidak diingini.

Bersedia, Berlindung, Berjaya: Atasi Keadaan Tidak Terduga

Ini adalah penipuan dalam talian dan telefon terkini yang berlaku di Malaysia.

Lindungi Diri Dalam Talian

Penipuan mungkin lebih kerap dan biasa pada masa kini, tetapi terdapat beberapa peraturan yang boleh kita ikuti untuk mengelakkannya.

Apa yang perlu dilakukan jika anda menjadi mangsa?

Kekal tenang jika anda percaya anda menjadi mangsa. Berikut ialah beberapa langkah yang boleh anda ambil untuk mengawal semula keadaan.

Step 1

Sila semak identiti dan organisasi pemanggil

Kadangkala individu akan menghubungi anda dengan berpura-pura mewakili organisasi tertentu sedangkan mereka sebenarnya bukan.

Sahkan dengan saluran rasmi organisasi seperti laman web dan talian penjagaan pelanggan mereka.

Step 2

Kenali peralatan keselamatan untuk menjaga keselamatan anda dalam talian

Mengetahui tentang ciri keselamatan dalam talian yang tersedia akan sentiasa memberikan anda pengalaman lebih selamat dan lebih baik semasa melayari internet. Bersama-sama, kita boleh mendidik negara menjadi pengguna yang lebih bijak dan sentiasa selangkah ke hadapan.

Step 3

Jika anda memerlukan bantuan lebih lanjut, lawati saluran aduan aktif

Kekal tenang jika anda terjebak dalam penipuan atau menjadi mangsa penipuan. Kami telah menyertakan saluran aduan aktif bagi anda untuk merujuk dalam masa-masa keperluan ini.

Peralatan Keselamatan Dalam Talian Anda

Siapa perlu anda hubungi jika anda hadapi penipuan dalam talian atau aktiviti kegiatan fraud?

Pusat Respons Scam Kebangsaan (NSRC) khusus dalam menangani penipuan kewangan dalam talian, termasuk:

  • Pemindahan bank tanpa kebenaran
  • Pemindahan penipuan wang

Kaedah penipuan merangkumi dari pancingan data sehingga penipuan telekomunikasi yang melibatkan hadiah palsu, tuntutan pencerobohan, atau peniruan identiti. Mangsa sepatutnya menghubungi talian hotline bank mereka atau NSRC di 997 untuk mendapatkan sokongan.

Aplikasi Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (CCID) bertindak sebagai alat penting untuk meningkatkan keselamatan transaksi dalam talian dengan menawarkan mekanisme pengesahan terhadap penipuan kewangan potensi. Ia memberi kuasa kepada pengguna untuk membuat keputusan berinformasi sebelum melanjutkan pembayaran kepada pihak ketiga, dengan itu menyumbang kepada persekitaran komersial dalam talian yang lebih selamat.

National Scam Response Center @2x

Pusat Respons Scam Kebangsaan: Panggilan Utama Anda untuk Bantuan Penipuan Dalam Talian

Menghadapi penipuan dalam talian? NSRC menyediakan bantuan yang cepat, panduan pakar dan tip pencegahan. Dapatkan sokongan, laporkan penipuan dan kekal dilindungi.

Malaysian Communications and Multimedia Commission @2x

Pastikan Keselamatan Anda dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia: Mudah Mengesan Scam

MCMC memastikan keselamatan anda dengan menyediakan pendidikan tentang kesedaran penipuan. MCMC memberi kuasa kepada anda untuk sentiasa berwaspada dalam talian--dari mengenal pasti penipuan yang mengintai, sehingga mengenali tanda-tanda penipuan.

Bank Negara Malaysia @2x

Lindungi Kewangan Anda: Perkhidmatan Amaran Penipuan Bank Negara Malaysia

Pastikan kewangan anda selamat dengan Perkhidmatan Amaran Penipuan BNM. Kekal berinformasi dan berdaya untuk melindungi diri daripada penipuan dan aktiviti palsu.

e-LATiH Cyber Security Course @2x

Kursus Keselamatan Siber e-LATIH: Lindungi Diri Anda daripada Penjenayah Web!

Sertai kursus berfokus e-LATiH untuk belajar strategi pertahanan penting daripada ancaman dalam talian. Daftar masuk ke e-LATiH hari ini untuk pengalaman digital lebih selamat.

Adakah anda mangsa penipuan dalam talian?

Adakah anda pernah menjadi mangsa penipuan? Atau mengesyaki seseorang yang rapat dengan anda terlibat dalam penipuan aktif?