Maxis kekalkan kemajuan yang stabil dalam prestasi suku pertama

- Keuntungan Selepas Cukai sebanyak RM371 juta, meningkat 5.1% tahun ke tahun (YoY)
- Hasil Perkhidmatan sebanyak RM2,171 juta, menurun 0.9% YoY
- EBITDA sebanyak RM1,055 juta, meningkat 1.1% YoY
- Dividen interim sebanyak 4 sen sesaham
Maxis, syarikat telekomunikasi bersepadu terkemuka Malaysia, melaporkan Hasil Perkhidmatan sebanyak RM2,171 juta untuk suku pertama yang berakhir pada 31 Mac 2025, menunjukkan penurunan sebanyak 0.9% tahun ke tahun (YoY). Hasil asas kekal stabil YoY, terutamanya disebabkan oleh perubahan dalam pengaturan komersial berkenaan dengan program perlindungan peranti Maxis.
Segmen Mudah Alih Pengguna mengalami penurunan dalam hasil perkhidmatan sebanyak 2.6%, disebabkan oleh perubahan dalam pengaturan komersial yang dinyatakan di atas, di samping perubahan bermusim dan kadar saling hubung (interconnect rates) yang lebih rendah. Dalam persekitaran operasi yang sangat kompetitif, segmen Mudah Alih Pengguna mengekalkan momentum pertumbuhannya dengan peningkatan jumlah pelanggan sebanyak 3.7%. Ini mencerminkan usaha berterusan Maxis untuk memberikan nilai yang lebih baik melalui tawaran yang disesuaikan untuk pelanggan Pascabayar dan Prabayar.
perkhidmatan sebanyak 4.1%, dengan jumlah pelanggan meningkat sebanyak 2.9%. Pertumbuhan ini didorong oleh pengambilan sihat jalur lebar fiber dan tawaran yang disesuaikan melalui perkhidmatan bergabung dan nilai tambah. Maxis juga telah mengukuhkan tawaran kediaman konvergen dengan pelancaran Maxis Home Solar, yang memperluas akses kepada tenaga boleh diperbaharui kepada seluruh semenanjung Malaysia.
Perniagaan Perusahaan Maxis mencatatkan peningkatan sebanyak 2.8% dalam hasil perkhidmatan YoY, didorong oleh langganan mudah alih dan penyampaian perkhidmatan tetap dan penyelesaian yang lebih tinggi. Maxis terus menyokong perniagaan dalam transformasi digital mereka dengan menawarkan penyelesaian yang disesuaikan kepada keperluan pelanggan, memupuk kerjasama teknologi merentas industri untuk membangunkan kes penggunaan inovatif dan penyelesaian bersepadu, serta memperluas ketersambungan fiber ke pejabat, taman perindustrian, dan pusat data.
Maxis menguruskan kosnya dengan cekap, membawa kepada peningkatan dalam pendapatan sebelum faedah, cukai, susut nilai, dan pelunasan (EBITDA) sebanyak 1.1% YoY kepada RM1,055 juta. Selain itu, penurunan dalam susut nilai dan kos kewangan bersih menyumbang kepada pertumbuhan keuntungan yang lebih kukuh, dengan Keuntungan Selepas Cukai (PAT) meningkat sebanyak 5.1% kepada RM371 juta.
“Kami sedang membina ketahanan yang lebih besar dalam pasaran yang dinamik dengan mengukuhkan operasi teras dan memacu transformasi digital. Kami jangka akan kembali kepada pertumbuhan angka tunggal rendah dalam hasil perkhidmatan dan pertumbuhan EBITDA yang rata ke angka tunggal rendah menjelang akhir tahun, disokong oleh perbelanjaan modal yang berdisiplin di bawah jumlah RM1 bilion, yang dilaburkan secara strategik dalam bidang utama untuk pertumbuhan jangka panjang dan peningkatan nilai pelanggan.” - Goh Seow Eng, Ketua Pegawai Eksekutif Maxis
Syarikat mengisytiharkan dividen interim sebanyak 4 sen sesaham untuk suku pertama.
Q1 2025 financial highlights: Q1 2025 vs Q1 2024
- Hasil Perkhidmatan menurun sebanyak 0.9% disebabkan perubahan dalam pengaturan komersial yang berkenaan dengan program perlindungan peranti Maxis.
- Hasil Perkhidmatan Perniagaan Pengguna menurun sebanyak 1.7% kepada RM1,773 juta.
- Hasil perkhidmatan Mudah Alih Pengguna menurun sebanyak 2.6% kepada RM1,519 juta, dengan peningkatan 3.7% dalam bilangan pelanggan, menjadikan jumlah langganan mudah alih sebanyak 9.77 juta. Penurunan dalam hasil perkhidmatan adalah disebabkan oleh perubahan dalam pengaturan komersial yang berkenaan dengan program perlindungan peranti Maxis, perubahan bermusim, dan kadar saling hubung (interconnect rates) yang lebih rendah.
- Hasil perkhidmatan Kediaman Pengguna meningkat sebanyak 4.1% kepada RM254 juta, disokong oleh peningkatan langganan sebanyak 2.9% kepada 787,000 pelanggan. Pertumbuhan ini didorong oleh penerimaan sihat jalur lebar fiber dan tawaran yang disesuaikan melalui perkhidmatan bergabung dan nilai tambah.
- Hasil perkhidmatan Mudah Alih Pengguna menurun sebanyak 2.6% kepada RM1,519 juta, dengan peningkatan 3.7% dalam bilangan pelanggan, menjadikan jumlah langganan mudah alih sebanyak 9.77 juta. Penurunan dalam hasil perkhidmatan adalah disebabkan oleh perubahan dalam pengaturan komersial yang berkenaan dengan program perlindungan peranti Maxis, perubahan bermusim, dan kadar saling hubung (interconnect rates) yang lebih rendah.
- Hasil perkhidmatan Perniagaan Perusahaan meningkat sebanyak 2.8% kepada RM398 juta, didorong oleh penyampaian projek dan langganan mudah alih yang lebih tinggi.
- EBITDA meningkat sebanyak 1.1% kepada RM1,055 juta, disokong oleh prestasi hasil yang stabil, serta fokus strategik pada kecekapan operasi dan pengurusan kos yang berdisiplin.
- PAT meningkat sebanyak 5.1% kepada RM371 juta, disebabkan oleh penurunan dalam susut nilai dan kos kewangan bersih.
- Capex sebanyak RM86 juta, mengutamakan pelaburan yang selaras dengan matlamat strategik jangka panjang dan pengoptimuman infrastruktur sedia ada.
- Aliran tunai bebas operasi sebanyak RM883 juta dengan baki tunai yang kukuh sebanyak RM1,231 juta pada suku pertama 2025, disokong oleh pengurusan modal kerja yang cekap.
Inisiatif Utama:
- Memperkenalkan Maxis Home Solar, satu penyelesaian tanpa kebimbangan untuk kediaman yang menjadikan tenaga boleh diperbaharui lebih mudah diakses di seluruh Semenanjung Malaysia.
- Meningkatkan tawaran prabayar untuk memberikan nilai dan kemampuan milik yang lebih baik, memastikan pelanggan menerima manfaat yang disesuaikan kepada keperluan mereka.
- Mendigitalisasikan perusahaan mikro, kecil, dan sederhana (PKS) melalui Geran Digital PMKS Madani.
- Melancarkan Maxis Intelligent Assistant (MIA), satu perkhidmatan concierge inovatif yang dikuasakan oleh kecerdasan buatan generatif (Gen AI) untuk pelanggan perniagaan.
- Mewujudkan kerjasama teknologi strategik dengan Huawei, Nokia, dan Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR), serta kerjasama pembangunan bakat dengan Universiti Malaysia Terengganu (UMT) dan Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM).
- Menawarkan bantuan segera kepada komuniti Putra Heights selepas insiden kebakaran untuk pelanggan mudah alih dan jalur lebar fiber.