Stay Connected: Our stores and support channels remain open to keep you connected. More info, here .

Our retail outlets are open with strict SOPs to ensure everyone’s safety. Click here for more info.

Operator Telekomunikasi umumkan akses internet percuma untuk pembelajaran dan produktiviti sehingga 31 Disember 2020

Operator telekomunikasi  Celcom Axiata Berhad (“Celcom”), Digi Telecommunications Sdn Bhd (“Digi”), Maxis Berhad (“Maxis”), U Mobile Sdn Bhd (“U Mobile”), YTL Communications ("YTLC") dan Telekom Malaysia Berhad (“TM”) melalui unifi, akan terus menyokong keperluan untuk bekerja dan pembelajaran melalui penyediaan internet percuma. Inisiatif bersama industri ini merupakan sebahagian daripada Pelan Pemulihan Ekonomi (ERP) Jangka Pendek yang diumumkan oleh Perdana Menteri Malaysia, YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini.

Celcom, Digi, Maxis, U Mobile dan TM akan menawarkan 1GB Internet Produktiviti harian, untuk digunakan daripada 8 pagi sehingga 6 petang, mulai 10 Jun 2020 sehingga 31 Disember 2020. Ini akan menggantikan 1GB internet harian percuma yang ditawarkan kepada pelanggan mulai 1 April 2020, yang berakhir pada 9 Jun 2020.

YTL Communications akan meneruskan inisiatif ‘Learn from Home’ dalam bentuk kad SIM percuma dengan data 40GB kepada kesemua ibu bapa dan pelajar di sekolah kerajaan, pelajar dan ahli fakulti institusi pengajian tinggi, serta telefon bimbit dengan 120GB data kepada pelajar daripada keluarga B40 yang layak. Sebagai tambahan, YTLC akan menyediakan kandungan pendidikan atas talian percuma yang dibangunkan bersama Teach for Malaysia dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

TM dan TIME dotCom Berhad (“TIME”) akan menyokong operator mudah alih dengan menyediakan kapasiti gentian tambahan bagi menampung penggunaan internet yang meningkat di samping meneruskan perkhidmatan yang ditawarkan kepada pelanggan pada masa ini.

Kesemua operator akan terus menyediakan akses percuma tanpa had bagi pelbagai aplikasi berkaitan informasi dan perkhidmatan untuk memastikan rakyat Malaysia terus menerima maklumat terkini yang sahih berkenaan COVID-19. 

Pelanggan boleh merujuk kepada operator masing-masing bagi informasi bagaimana untuk menebus internet harian percuma dan perkhidmatan yang tersenarai.

Akses Internet percuma harian 1GB bagi pembelajaran dan produktiviti

  • Kesemua pelanggan aktif pascabayar dan prabayar Celcom, Digi, Maxis, U Mobile dan unifi oleh TM akan dapat menikmati perkhidmatan ini daripada operator masing-masing.
  • Industri menyediakan pelbagai sumber pembelajaran atas talian kepada pelanggan secara percuma, termasuk kursus e-pembelajaran daripada Classruum, Udemy dan SunagoLearn. Kesemua pelanggan akan menikmati akses percuma bagi aplikasi Microsoft Office 365 dan perkhidmatan sidang video Zoom.

Akses percuma tanpa caj internet bagi aplikasi Gerak Malaysia, MySejahtera dan MyTrace

  • Kesemua operator akan menyediakan akses tanpa caj bagi ketiga-tiga aplikasi ini untuk menyokong inisiatif kerajaan dalam memudahkan aturan perjalanan, penjejakan kontak, dan penilaian kesihatan diri bagi mengawal penyebaran jangkitan COVID-19.

Akses percuma tanpa caj bagi sumber informasi kesihatan dan berita yang penting

  • Industri terus menyediakan panggilan tanpa caj ke ‘hotline’ dan talian kecemasan termasuk Pusat Kesiapsiagaan dan Tindak Cepat Krisis (CPRC) Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), cawangan negeri KKM, hospital yang dikenalpasti bagi saringan dan rawatan COVID-19, ‘hotline’ PKP, serta laman web rasmi KKM dan WHO.
  • Kami terus menyokong pihak berkuasa dalam menyebarkan pengumuman berkenaan kesihatan, kecemasan dan kepentingan awam melalui siaran SMS harian kepada pelanggan bagi informasi penting  COVID-19.
  • Sebagai tambahan, kesemua operator menyediakan akses data percuma kepada sumber berita utama di seluruh negara.
  • TM telah membangunkan portal stayalert.my untuk membantu rakyat Malaysia terus terhubung dengan berita rasmi dan maklumat terkini Covid-19; sebagai sebahagian daripada usaha Tanggungjawab Korporat mereka.

Industri terus bekerjasama dengan Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM), Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) serta badan berkuasa yang lain untuk menjalankan langkah baru dan relevan yang diperlukan demi kepentingan pelanggan, perniagaan dan negara.

Archives
Tags

Popular
Posts

PETRONAS Dagangan partners with Maxis on big data analytics and converged solutions

PETRONAS Dagangan partners with Maxis on big data analytics and converged solutions

Leveraging each other’s strengths in technology and innovation, PETRONAS Dagangan Berhad (PDB) and Maxis have entered into a strategic partnership to jointly offer converged solutions focusing on safety, security and sustainability for businesses. Additionally, the partnership will focus on leveraging big data and advanced analytics to co-create hyper personalization for an enhanced retail experience.

TELL ME MORE
Maxis further expands its sophisticated Enterprise solutions with acqui-hire of Audeonet

Maxis further expands its sophisticated Enterprise solutions with acqui-hire of Audeonet

Accelerating its ambition to be Malaysia’s Leading Converged Solutions Company, Maxis Business has expanded its voice and unified communications (UC) solutions as part of its ongoing commitment to build talent capacity and capabilities in sophisticated solutions for its Enterprise segment. The expanded portfolio is driven by the increasing need for greater collaboration in business in the new normal.

TELL ME MORE
Maxis accelerates cloud leadership ambition, becomes first Malaysian telco to be accredited as AWS Advanced Consulting Partner

Maxis accelerates cloud leadership ambition, becomes first Malaysian telco to be accredited as AWS Advanced Consulting Partner

Maxis, a leading converged solutions provider in Malaysia, announced today that it has achieved a new accreditation as an Amazon Web Services (AWS) Advanced Consulting Partner and joined the AWS Solution Provider Program. This strengthens and accelerates Maxis’ leadership in delivering cloud service capabilities to help more Malaysian customers embrace the many benefits of cloud adoption as part of their IT strategy. Since joining the AWS Partner Network (APN), Maxis has continued to build on its collaboration with AWS, the world’s leading and most comprehensive cloud platform.

TELL ME MORE