Maxis Merekodkan Prestasi Yang Kukuh Bagi Suku Ketiga

 

Maklumat Penting: Tahun ke tahun – Suku ketiga 2017 berbanding suku ketiga 2016:

  • Prestasi suku tahunan yang kukuh secara keseluruhan dengan perolehan sebelum faedah, cukai, susut nilai dan pelunasan (earnings before interest, tax, depreciation and amortisation - EBITDA), margin EBITDA (diatas hasil perkhidmatan) dan keuntungan selepas cukai (profit after tax - PAT) tertinggi dalam tempoh lima tahun.
  • EBITDA dinormalkan meningkat sebanyak 5.0% tahun ke tahun kepada RM1,201 juta dari RM1,144 juta, mencerminkan hasil yang lebih tinggi dan keputusan positif daripada inisiatif pengoptimuman kos. Margin EBITDA (diatas hasil perkhidmatan) adalah kukuh pada 55.8% berbanding 54.1% tahun lalu.
  • PAT dinormalkan meningkat 8.3% kepada RM562 juta berbanding RM519 juta berikutan EBITDA yang lebih tinggi.
  • Hasil perkhidmatan meningkat 2.0% pada suku ini kepada RM2,155 juta berbanding RM2,113 juta tahun lalu, disokong oleh pertumbuhan kukuh dalam segmen pascabayar.
  • Pascabayar merekodkan pertumbuhan tahun ke tahun yang tinggi pada 9.3% dengan hasil sebanyak RM1,055 juta berbanding RM965 juta pada tahun lalu. Ini didorong oleh asas pelanggan kukuh menghampiri dua juta pelanggan pelan MaxisONE yang menyumbang purata hasil setiap pengguna (average revenue per user - ARPU) yang tinggi sebanyak RM117 sebulan.
  • Langganan Hotlink FAST meningkat kepada lebih dari dua juta dan kami terus menerajui pasaran prabayar 4G dengan ARPU Hotlink FAST yang tinggi sebanyak RM43 sebulan. Walau bagaimanapun, persaingan bertumpukan harga yang sengit dan asas langganan menjana pendapatan yang lebih rendah disebabkan oleh penggabungan SIM mengakibatkan hasil prabayar merosot 6.0% tahun ke tahun kepada RM955 juta daripada RM1,017 juta tahun lalu.
  • Mengisytiharkan dividen interim ketiga sebanyak lima sen sesaham

 

Suku ke suku – Suku ketiga 2017 berbanding suku kedua 2017:

  • EBITDA dinormalkan meningkat 8.8% ke RM1,201 juta berbanding RM1,104 juta
  • PAT dinormalkan meningkat 16.1% ke RM562 juta dari RM484 juta
  • Hasil perkhidmatan meningkat 1.6% ke RM2,155 juta berbanding RM2,122 juta

 

Prestasi keseluruhan suku ketiga yang teguh:

  Suku ketiga 2017 (RM’juta) Suku ketiga 2016 (RM’juta)
Tahun ke tahun (%) Suku ketiga 2017 (RM’juta)
Suku ketiga 2016 (RM’juta)
Suku ke suku(%)
Hasil Perkhidmatan
2,155
2,113
2.0
2,155
2,122
1.6
EBITDA  Dinormalkan
1,201
1,144
5.0
1,201
1,104
8.8
PAT Dinormalkan
562
519
8.3
562
484
16.1
Perbelanjaan Modal 273
249
  273
211
 


Memperkuatkan usaha dalam memberi pengalaman pelanggan yang tiada tandingan:

  • Penggunaan data terus meningkat dengan pantas. Penggunaan purata pengguna 4G LTE meningkat kepada 7.4GB dari 4.4GB setiap bulan, tahun ke tahun. Jumlah pengguna LTE juga meningkat kepada 6.0 juta pada suku ketiga 2017 daripada 4.1 juta tahun lalu.
  • Kami telah melabur RM647 juta sehingga suku ketiga tahun ini untuk memastikan pelanggan kami terus menikmati pengalaman penstriman mudah alih terbaik. Rangkaian 4G LTE terkemuka kami kini meliputi 89% penduduk.
  • Kami membawa MaxisONE Home Fibre ke Sabah dan Sarawak pada suku ini, yang menawarkan kelajuan Internet rumah yang pantas sehingga 100Mbps, data tanpa had, panggilan suara dan persediaan WiFi profesional. Bagi pelanggan yang inginkan pelan Internet rumah dan mudah alih yang menyeluruh dengan data yang boleh dikongsi, panggilan dan SMS tanpa had, mereka boleh mendaftar MaxisONE 4G Combo.
  • Kami juga memperluaskan penyelesaian ONEBusiness kami kepada perniagaan di Sarawak dan Sabah dengan pelancaran Zero Downtime Business Fibre Internet. Pelanggan boleh menikmati kelajuan sehingga 100Mbps di pejabat, dengan sandaran (backup) Internet tanpa wayar. Ia melengkapkan pelbagai alat perniagaan, pembayaran, pemasaran dan produktiviti yang kami tawarkan.

 

Komen dari Morten Lundal, Ketua Pegawai Eksekutif, Maxis Berhad:

“Suku ketiga 2017 adalah suku yang amat kukuh bagi Maxis, dimana kami mencatatkan keuntungan suku tahun yang paling tinggi dalam tempoh 5 tahun. Permintaan data yang tinggi dan rangkaian berkualiti tinggi kami telah menghasilkan skor kepuasan pelanggan paling tinggi yang pernah kami rekodkan.”

Untuk menyaksikan video mengenai keputusan kewangan suku ketiga 2017 Maxis, sila klik di sini: http://bit.ly/2zNvT64

 

Archives
Tags

Popular
Posts

Maxis logo

Maxis offers three-month free access on Hotlink Postpaid 60 plans for healthcare frontliners

As the nation journeys through a recovery phase of Covid-19 and life under the new normal, the efforts and dedication of healthcare frontliners have still not gone unnoticed. Recognising their needs of essential connectivity, Maxis is offering a promotion dedicated for healthcare workers across 86 public and private hospitals nationwide with a three-month free access for its Hotlink Postpaid 60 plan. Each activated SIM card comes with 10GB data, plus free 10GB for YouTube, and unlimited calls and SMS to all networks.

TELL ME MORE
Paul McManus

Maxis identified as a Technology Solutions Provider by MDEC to help SMEs restart their businesses

Maxis has been identified as a Technology Solutions Provider (TSP) by the Malaysia Digital Economy Corporation (MDEC) for the RM500 million SME Digitalisation Grant under Budget 2020.

TELL ME MORE
Maxis Logo

Maxis hosts its first fully virtual AGM as health and safety of all remain top priority

Maxis today reached a historic milestone when it hosted its 11th Annual General Meeting (AGM) in full virtual proceedings today for the first time, where the meeting was conducted via live streaming and online voting. Maxis thanks its shareholders for their positive reception as well as for their virtual attendance and participation. Shareholders approved all the ordinary resolutions proposed at the AGM. Maxis also records its appreciation to the Securities Commission for the Guidance and FAQs on the conduct of virtual general meetings.

TELL ME MORE